معرفی

صندلی اداری ارگونومیک چیست و چه مزایایی دارد؟

صندلی اداری ارگونومیک

اگر جزو کسانی هستید که روزانه استفاده‌ی زیادی از صندلی دارید و یا به عنوان کارمند مشغول به کار هستید، حتما از تأثیرات صندلی و عوارض آن روی بدن مطلع هستید. بسیاری از کارمندان و افرادی که از به صورت مداوم از صندلی اداری استفاده می‌کنند می‌دانند که در اثر نشستن زیادی روی این صندلی‌ها چه فشاری روی ستون فقرات آنها وارد می‌شود. این فشار‌ها در طولانی مدت ممکن است باعث بروز آسیب‌های جبران ناپذیری شود که بهتر است آنها را جدی بگیرند.

آسیب‌هایی مثل دیسک کمر و یا آرتروز گردن جزو موارد مهم در اثر نشستن طولانی مدت روی صندلی اداری نامناسب هستند که باید تا حد ممکن از آنها پیشگیری کرد. برای پیشگیری و به حداقل رساندن این آسیب‌ها مدل خاصی از صندلی‌ها با عنوان صندلی اداری ارگونومیک به وجود آمد که قابلیت‌هایی را ارائه می‌دهند که باعث محافظت بهتر از بدن شما خواهند شد.

شرکت پاوید به عنوان یکی از تولیدکنندگان این محصولات سابقه زیادی در طراحی و تولید صندلی اداری داشته که در طول تمام این سالها توانسته رضایت خریداران را با خود به همراه داشته باشد و یکی از قابل اعتماد ترین شرکت‌هایی است که می‌توانید با خیال راحت از آن خرید کنید. در این مطلب قصد داریم صندلی ارگونومیک را برای شما شرح دهیم تا شما آشنایی بیشتری با این مدل‌ها پیدا کنید و پس از پیدا کردن اطلاعات کافی بتوانید تصمیم بهتری در خرید‌های خود داشته باشید.

صندلی اداری ارگونومیک چیست؟

یکی از سوالاتی که ممکن است برای اشخاص مختلف به وجود بیاید این است که صندلی اداری ارگونومیک به چه صندلی‌ای می‌گویند؟. در پاسخ به این سوال باید گفت که با گذر زمان در سالهای گذشته و پیشرفت مطالعات و علم، شاخه ای به عنوان ارگونومیک در علوم مهندسی به وجود آمد که کار آن به صورت کلی بررسی طراحی اشیا مختلف و نحوه تعامل آن با بدن انسان است. این علم مهمترین کاربرد خود را در صندلی‌ها پیدا کرد. چراکه بدن انسان برای نشستن طراحی نشده و ما ممکن است دائما در حال نشستن باشیم و این کار آسیب‌هایی را به بدن وارد می‌کند که بعضا غیر قابل جبران هستند.

با این تفاسیر متوجه خواهی شد که صندلی ارگونومیک برای کاهش این آسیب‌ها به بدن طراحی شده اند و وضعیتی راحت تر برای بدن فراهم می‌کند و قسمت‌های مختلف بدن را به خوبی پوشش می‌دهند. این کار باعث شده تا اندام شما هنگام نشستن روی صندلی متوجه فشار زیادی نشود به این ترتیب ستون فقرات و مهره‌های گردن شما دچار آسیب دیدگی نخواهند شد.

تفاوت صندلی اداری معمولی با صندلی اداری ارگونومیک در چیست ؟

همانطور که می‌دانید در بازار صندلی‌ اداری ارگونومیک مختلفی وجود دارد که تنوع بالای آنهای می‌تواند باعث سردرگمی‌ افراد در خرید این محصولات شود. بسیاری از صندلی‌ها از خاصیتی مثل ارگونومیک بودن برخوردار نبوده و بسیاری از افراد از این موضوع آگاهی ندارند. به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم در شرکت پاوید این آگاهی را به مشتریان خود بدهیم تا بتوانیم راحتی را برای افراد زیادی فراهم کنیم. سوالی که ممکن است برای عده‌ی زیادی ایجاد شود این است که صندلی اداری چه فرقی با صندلی ارگونومیک دارد؟

برای پاسخ دادن به این سوال باید نحوه نشستن روی صندلی را بدانیم تا بتوانیم از ویژگی‌های صندلی ارگونومیک به صورت کامل بهره ببریم وکه در قسمت بعدی به این مورد می‌پردازیم. اصلی ترین تفاوت صندلی معمولی با صندلی ارگونومیک، نوع طراحی آنهاست. صندلی ارگونومیک معمولا به گونه ای طراحی می‌شود که بتواند تمام قسمت‌های بدن شما را در بر بگیرد و از طرف دیگر راحتی زیادی داشته باشد و فشار‌های وارده بر اثر وزن شما را به صندلی منتقل کند. صندلی‌های معمولی چنین قابلیتی نداشته و به همین دلیل شما پس از مدتی نشستن روی آن دچار خستگی خواهی شد.

صندلی اداری ارگونومیک همچنین قابلیت‌های فراوانی در اختیار شما می‌دهد به واسطه آنها می‌توانید قسمت‌های مختلف صندلی را تنظیم کنید و آن را به بهترین شکل تغییر دهید و این قابلیت باعث شده تا هر کسی با توجه به نوع فرم بدن خود بتواند از صندلی استفاده کند و از آن لذت ببرد. صندلی‌های معمولی چنین قابلیتی نداشته و هر نفر ممکن است تجربه‌های مختلفی از نشستن روی آنها داشته باشند. همچنین بدیهی است که صندلی ارگونومیک به دلیل وجود این ویژگی‌ها، از قیمت بالاتری برخوردار بوده که امری طبیعی‌ است.

در زیر نمونه‌ای از صندلی کارمندی ارگونومیک را مشاهده می کنید.

صندلی کارمندی کد K 730

صندلی کارمندی کد K 730

مشاهده و خرید صندلی کارمندی K-730

 

نحوه صحیح نشستن روی صندلی

برای بهره بردن از حداکثر قابلیت‌های صندلی اداری ارگونومیک باید ابتدا با نحوه درست نشستن روی صندلی آشنا بشویم. برای به حداقل رساندن آسیب‌ها نکات زیر را به دقت مطالعه کنید:

  • اولین موردی که باید به آن توجه کنید همتراز بودن مانیتور با چشم شماست. به گونه‌ای روی صندلی بنشینید که چشم شما روبروی بالای مانیتور باشد.
  • کف پاهای شما باید به صورت کامل و صاف روی زمین قرار بگیرد. بالا آوردن پا و خم کردن آنها می‌تواند در جریان خون شما اختلال ایجاد کند.
  • دست‌های شما باید موازی با میز باشد و قسمت ساعد و آرنج شما روی دسته صندلی قرار گیرد.
  • تا حد ممکن صاف بنشینید و از قوز نکنید. این کار به کمر و گردن شما آسیب وارد خواهی کرد.

صندلی اداری ارگونومیک به دلیل داشتن قابلیت تنظیم در هر قسمت، به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید قسمت‌های مختلف آن را تغییر دهید تا بتوانید به راحت ترین حالت ممکن از آن استفاده کنید و از ایجاد خستگی جلوگیری کنید. در قسمت‌های بعدی با ویژگی‌های صندلی ارگونومیک بیشتر آشنا خواهی شد.

ویژگی‌های صندلی اداری ارگونومیک

همانطور که در قسمت‌های قبلی مطالعه کردید، صندلی ارگونومیک تفاوت زیادی با سایر صندلی‌های اداری دارد و به همین دلیل می‌توانید آن را برای زمان طولانی مورد استفاده قرار دهید و از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید. عمده ترین دلیلی که باعث این تفاوت‌ها شده، قابلیت‌هایی است که در صندلی اداری ارگونومیک وجود دارد و به سبب همین قابلیت‌هاست که می‌تواند حس خوبی را برای شما به همراه داشته باشد. برای بررسی این ویژگی‌ها باید به بخش‌های مختلف این صندلی اشاره کنیم.

تنظیم صندلی اداری ارگونومیک

یکی از مهمترین کارهایی که باعث افزایش بهره وری استفاده از صندلی اداری ارگونومیک می‌شود، تنظیم قسمت‌های مختلف آن است که این کار بر اساس فرم بدنی هر شخص متفاوت می‌باشد. برای این کار هنگام تهیه صندلی مورد نظر باید بررسی کنید که کدام قسمت‌های آن تنظیم می‌شوند. ابتدا باید چک کنید تغییر ارتفاع آن به راحتی صورت می‌گیرد. تنظیم ارتفاع جزو مهمترین قابلیت‌های صندلی‌های اداری است که مقاومت آن بستگی به نوع جکی دارد که در آنها استفاده شده است.

اکثر صندلی‌ها توسط اهرمی‌که در زیر دسته‌های قرار داده شده اند به راحتی بالا و پایین می‌شوند. برای انجام این کار باید صندلی را در محل مورد نظر قرار دهید و ارتفاع آن را با توجه به قد و ارتفاع میز تنظیم کنید. با مطالعه قسمت‌های قبلی حتما می‌دانید که نحوه صحیح نشستن پشت میز چگونه بوده پس با توجه به این موارد صندلی را تنظیم کنید. تعدادی از صندلی‌های ارگونومیک هستند که قبلیت تنظیم عمق نشیمنگاه را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. این کار برای افراد قد بلند بسیار کاربردی می‌باشد و به دلیل اینکه این افراد اغلب ران‌های بزرگی دارند و قابلیت تنظیم عمق می‌تواند کاربردی زیادی برای آنها داشته باشد.

یکی دیگر از قسمت‌های مهم صندلی، پشتی و تکیه گاه است جدا از طراحی باید قابلیت تنظیم شیب داشته باشد. به کمک این ویژگی هر کسی می‌تواند به هر صورت که تمایل دارد از صندلی استفاده کند. صندلی اداری ارگونومیک را باید به گونه‌ای تنظیم کنید تا به کمر شما کمترین میزان فشار وارد شود. در این بین طراحی صندلی نیز تأثیر زیادی دارد. هنگام تهیه این نوع صندلی دقت کنید که پشتی حالت S شکل داشته باشد. این ویژگی می‌تواند کمر شما را در وضعیت راحتی قرار دهد و با این کار هرگونه فشار روی ستون فقرات شما از بین خواهد رفت.

صندلی اداری ارگونومیک را می‌توانید در زاویه 90 تا 100 درجه تنظیم کنید که بهترین حالت نشستن بوده اما برای مواقعی مثل استراحت کردن می‌توانید آن را تا 130 درجه نیز تغییر دهید. این تغییر زاویه تا حد زیادی می‌تواند از فشار بدن شما بکاهد و حس راحتی را به شما منتقل کند. مورد دیگری که باید به آن دقت کنید، دسته‌های صندلی است. صندلی ارگونومیک مناسب دسته‌های قابل تنظیمی‌ دارد که می‌توانید ارتفاع آنها را تا حد دلخواه تغییر دهید. این کار باعث شده تا بتوانید آنها را تا حد دلخواه تنظیم کنید به طوری که دست شما موازی با میز قرار بگیرد و به این ترتیب وزن شانه‌ها و دست‌های شما به صندلی منتقل خواهد شد.

قسمت بعدی که از اهمیت زیادی برخوردار بوده، پشت سری صندلی می‌باشد. این قسمت در بعضی صندلی‌ها به صورت جداگانه طراحی شده و در بعضی دیگر روی خود پشتی به صورت برآمده طراحی می‌شود. با وجود این قسمت می‌توانید سر خود را به راحتی به آن تکیه دهید و با این کار از فشار روی گردن خود جلوگیری خواهی کرد. بعضی از این پشت سری‌ها دارای یک اهرم مخصوص هستند که می‌تواند موقعیت آنها را تغییر دهید و آنهارا بالاتر و یا پایین تر ببرید که برای هر فرد متفاوت است.

صندلی گیمینگ ارگونومیک یکی از بهترین نمونه ها برای مثال زدن می باشد که در زیر می توانید آن را مشاهده کنید.

صندلی گیمینگ تخت شو BMW سه رخ راست

مشاهده قیمت و خرید صندلی گیمینگ تخت شو

استفاده از صندلی اداری ارگونومیک چه مزایایی دارد؟

در بخش قبلی متوجه شدید که صندلی اداری ارگونومیک چه ویژگی‌هایی می‌تواند داشته باشد. این قابلیت‌ها باعث شده اند تا شما راحتی زیادی پیدا کنید و بتواند در انجام کار‌های خود تمرکز بیشتری داشته باشید. یکی از مزیت‌های این استفاده از این صندلی همین افزایش تمرکز است. افراد زیادی وجود دارند که روزانه ساعت‌های زیادی را پشت کامپیوتر مشغول فعالیت هستند.

این افراد شامل کارمندان، مدیران، افراد دورکار و حتی گیمر‌ها می‌شوند. نشستن طولانی مدت هم باعث ایجاد خستگی در ناحیه گردن و کمر شده و به همین دلیل می‌تواند باعث پرت شدن حواس شود و با این کار بهره وری آنها به شدت کاهش می‌باشد. صندلی اداری ارگونومیک می‌تواند از این مشکل جلوگیری کند و با جلوگیری از خستگی بدن ، تمرکز حواس را به دنبال داشته باشند.

در صورتی که به نشستن روی صندلی‌های معمولی عادت کرده باشید به خوبی متوجه این مشکل خواهی شد. یکی از مزیت‌های بسیار خود صندلی اداری ارگونومیک، داشتن پشتی مناسب است. حالت S شکل پشتی و تکیه گاه می‌تواند وضعیت بدن، مخصوصا کمر را بهبود ببخشد و هرگونه فشار روی ستون فقرات شما را از بین خواهد کرد. اگر دقت کرده باشید قسمت پایینی پشتی این صندلی‌ها دارای برآمدگی مشخصی است که هنگام تکیه دادن به آن گودی کمر شما به خوبی پر شده و فشار ناشی از وزن شما مستقیما به صندلی منتقل خواهد شد. این کار باعث جلوگیری از بروز آسیب‌هایی مثل دیسک کمر خواهد شد.

لبه‌ی برآمده صندلی اداری ارگونومیک نیز می‌تواند در کاهش فشار روی پاها تأثیر زیادی داشته باشد. از طرف دیگر هنگام نشستن روی صندلی فشار زیادی روی قسمت ران و باسن وارد خواهد شد که این نوع صندلی با داشتن طراحی مناسب و استفاده از متریال درجه یک می‌تواند این فشار‌ها را به خوبی دفع کند. در اداره و شرکت‌های مختلف، ممکن است افراد زیادی استخدام و یا اخراج شوند و همچنین کارکنان نیز به قسمت‌های دیگری منتقل شوند.

اگر بخواهید از صندلی‌های معمولی استفاده کنید، این احساس نارضایتی در هر لحظه همراه آنها خواهد بود و اگر بخواهید برای هر کدام صندلی مناسب آنها تهیه کنید، سرمایه زیادی در این راه هدر می‌رود. اما با تهیه صندلی ارگونومیک هر کسی می‌تواند بنابر و شرایط خود آنها را تنظیم کند و به راحت ترین شکل از آن استفاده کند.

جنس صندلی اداری ارگونومیک باید چگونه باشد؟

برای ساختن صندلی اداری ارگونومیک باید از متریال درجه یک استفاده شده باشد. این نوع صندلی مقاومت بالاتری نسبت به صندلی‌های معمولی دارد که این ویژگی به دلیل استفاده از جنس باکیفیت به وجود آمده و باید به آن دقت کنید. شرکت پاوید به عنوان یکی از برترین تولید کننده‌های صندلی اداری همواره در ساخت محصولات خود بالاترین کیفیت را مد نظر قرار می‌دهد. این کار باعث شده تا طول عمر این محصولات افزایش پیدا کند و بتوانید تا سالها از آن استفاده کنید بدون اینکه دچار افت کیفیت بشوند. به صورت کلی صندلی ارگونومیک در بهترین حالت از متریال زیر در قسمت‌های مختلف بدنه استفاده می‌کند.

  • ساختار بدنه معمولا از کلاف چوبی ساخته می‌شود. اما مدل‌هایی وجود دارد که به جای کلاف پشتی توری دارند. صندلی‌های پاوید از کلاف چوبی 9 لایه استفاده می‌کنند، صندلی‌های توری بهترین نوع تور را روی بدنه خود دارند.
  • پایه‌های فولادی و آبکاری شده
  • استفاده از چرم پارس PU دار که باعث ضد تعریق شدن بدنه می‌شود.
  • فوم نرم و با دوام در قسمت نشیمنگاه و پشتی
  • پارچه مقاوم در مقابل پارگی مثل ساتن

همچنین باید دقت کنید که صندلی اداری ارگونومیک که این صندلی‌ها باید آزادانه به اطراف چرخش داشته باشند و حرکت کنند. زیرا کارمندان به صورت مداوم به نیاز به دسترسی به قسمت‌های مهم میز خود دارند پس باید بتوانند به راحتی روی صندلی به حرکت درآیند. همچنین قابلیت چرخش 360 درجه کمک زیادی خواهد کرد و دسترسی به اطراف را راحت تر خواهد کرد. در این بین سعی کنید صندلی ‌ای را انتخاب کنید که کمترین سر و صدا را هنگام حرکت تولید کند تا از به هم خوردن تمرکز افراد دیگر جلوگیری شود.

صندلی مدیریتی ارگونومیک زیر یکی از بهترین نمونه های تولید شده توسط پاوید است که از بهترین مواد اولیه ساخته شده و به راحتی قابل سفارش است.

صندلی مدیریتی کد M-4004g

مشاهده مشخصات و خرید صندلی مدیریتی M-4004G

چرا باید صندلی اداری ارگونومیک تهیه کنیم؟

استفاده از صندلی ارگونومیک مزایای زیادی دارد که در قسمت‌های قبلی به طور کامل به آنها پرداختیم. اگر جزو کارفرمایان هستید، ایجاد محیط مناسب برای کارکنان از مهمترین وظایف شما می‌باشد که نه تنها برای شما بلکه برای پیشرفت شرکت بسیار مهم می‌باشد. با تهیه صندلی مناسب برای کارکنان خود می‌توانید تمرکز آنها را تا حد زیادی افزایش دهید.

این کار باعث شده تا کارمندان از محیط کاری خود لذت ببرند و راندمان کاری بالایی داشته باشند. از طرف دیگر یک صندلی اداری ارگونومیک می‌تواند از بروز مشکلاتی مثل آرتروز و دیسک کمر در طولانی مدت پیشگیری کند و با این کار می‌توانید امنیت آنها را فراهم کرده و سلامت فیزیکی آنها را حفظ کنید.

همچنین اگر جزو افراد دورکار هستید با تهیه یک صندلی مناسب می‌توانید نتیجه بهتری از کار خود دریافت کنید و همچنین از کار کردن خود لذت ببرید. به صورت کلی هزینه ای که برای صندلی ارگونومیک صرف می‌کنید را جزو هزینه‌ها به شمار نبرید چراکه در واقع نوعی سرمایه گذاری برای کار و سلامتی است و می‌تواند شما را از صرف هزینه‌های سنگین درمانی و تعمیر صندلی‌ها بی نیاز کند.

همچنین برای خرید صندلی مدیریتی مطلب زیر ممکن است برای شما جالب باشد.

خرید صندلی مدیریتی ارزان + معرفی ۲ مدل ارزان و با کیفیت

جمع بندی و سخن پایانی

صندلی اداری ارگونومیک می‌تواند کارکرد‌های بسیاری برای شما داشته باشد و راحتی را برای شما به ارمغان آورد. یک صندلی ارگونومیک مناسب با داشتن قابلیت‌های مختلف دست شما را در تغییر قسمت‌های مختلف آن باز خواهد گذاشت و به همین دلیل هر کسی به هر صورت که تمایل داشت می‌تواند آن را استفاده کند. با یک بار هزینه کردن در این راه شما از بروز مشکلات بسیاری دیگر و همچنین هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌کنید و حس راحتی را به محل کار خود منتقل خواهی کرد.

صندلی‌ای که استفاده می‌کنید در واقع نزدیک ترین همکار شماست که بر اساس انتخاب شما می‌تواند بسیار مضر و یا بسیار مفید باشد. با تهیه صندلی ارگونومیک می‌توانید روی کار خود تمرکز بیشتری داشته باشید و از دیگر نیازی به نگرانی از آسیب دیدن آنها نخواهد بود. شرکت پاوید نیز از تولید کننده‌هایی است که به دلیل استفاده از بهترین مواد اولیه در ساخت صندلی‌های خود و از همه مهمتر طراحی ارگونومیک، بهترین محصولی که می‌توانید در بازار پیدا کنید را در اختیار شما قرار داده است.

همچنین پاوید تمامی این محصولات با قیمت بسیار مناسبی ارائه می‌دهد که هر کسی می‌تواند یک یا چند مدل را تهیه کند و از استراحت روی آنها لذت ببرد. شما می‌توانید خرید خود را به صورت حضوری و یا اینترنتی از شرکت پاوید انجام دهید و از 2 سال گارانتی بهره مند شوید و یک خرید لذت بخش را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *