معرفی

اصول و استاندارد های طراحی مبلمان اداری

طراحی مبلمان اداری

امروزه همه می‌دانیم که تأثیر مبلمان اداری در محل کار به شدت زیاد بود و عوامل زیادی را درگیر خود می‌کند. مبلمان اداری در واقع وسایلی را شامل می‌شود که اکثرا با یکدیگر ست بوده که این موضوع روانشناسی خاصی دارد و به کمک آن می‌توانیم حال و هوای شرکت خود را تغییر دهیم. در این بین طراحی مبلمان اداری از اهمیت بالای برخورداری است که انجام درست و اصولی این کار نیازمند دانش خاصی است.

یکی از ویژگی‌های که در طراحی مبلمان اداری وجود دارد این است که می‌تواند اعتبار و پرستیژ کاری شما را افزایش دهد و محیط کاری مناسبی برای کارمندان به وجود آورد. برای انتخاب درست این مبلمان اداری باید بدانید که این محصولات شامل چه مدل‌هایی می‌شود تا بتوانید بهترین تصمیم را در این مورد بگیرید. در این مقاله سعی شده تا تمام مواردی که نیاز دارید در این باره بدانید را برای گردآوری کنیم تا در انتها اطلاعات جامع و کاملی درباره آن به دست آورید. با ما همراه باشید.

طراحی مبلمان اداری

انواع مبلمان اداری

در طراحی مبلمان اداری المان‌های مختلفی مد نظر است که توجه به آنها اهمیت زیادی دارد. اما جدا از طراحی آنها، باید اطلاعات کاملی در خصوص انواع مبلمان اداری داشته باشید. همانطور که می‌دانید مبلمان اداری شامل مدل‌های مختلفی می‌شود هرکدام از آنها مزایا و معایب خود را دارند. به همین دلیل اگر جزو مدیرانی هستید که به تازگی شروع به راه‌اندازی کسب و کاری کرده‌اند یا اگر می‌خواهید ظاهر محل کار خود را تغییر دهید بهتر است مدل‌های مختلف مبلمان اداری را شناسایی کنید.

به صورت کلی مبلمان اداری شامل سبک‌های زیر می‌شود:

  • مبلمان اداری مدرن
  • مبلمان اداری کلاسیک
  • مبلمان اداری لاکچری
  • مبلمان اداری سفارشی

پیشتر در مورد انواع مبلمان اداری مقاله مفصلی کار کرده‌ایم که از حوصله این مطلب خارج بوده. در مقاله زیر می‌توانید سری به آن بزنید تا اطلاعات کاملی در این خصوص به دست آورید.

انواع سبک‌های مبلمان اداری

همچنین یکی از بخش‌های اصلی مبلمان اداری، صندلی‌های اداری هستند که از پر استفاده ترین وسیله‌ها در هر شرکتی به شمار می‌روند جدا از استفاده‌هایی که دارند، می‌تواند ظاهر کار شما را بسیار جذاب کنند. در قسمت بعدی به این محصولات می‌پردازیم.

انواع صندلی اداری

صندلی اداری نیز به عنوان یکی از اصلی ترین وسیله‌ها در طراحی مبلمان اداری، از اهمیت بسیاری برخوردار است. زیرا جدا از اینکه در ظاهر شرکت شما تأثیر زیادی دارد، می‌تواند سلامتی شما و کارکنان شما را تضمین کند و یا برعکس، باعث آسیب رساندن به آنها شود. پس همواره به این موضوع دقت کنید. در بازار محصولات بسیاری وجود دارد که زیبایی و ظاهر بسیار جذابی دارند اما به دلیل رعایت نکردن اصول طراحی، ممکن است استفاده کردن از آنها دردسر ساز شود و راحتی و آسایش را از شما بگیرد.

در طراحی مبلمان اداری، صندلی‌های اداری به عنوان یکی از وسیله‌های مهم هستند که خود نیز دارای مدل‌های مختلفی بوده و هرکدام کارایی‌های خاص خود را دارند. به صورت کلی صندلی اداری بر اساس کاربرد‌های خود دسته بندی می‌شوند که در زیر این دسته بندی‌ها را مشاهده می‌کنید.

  • صندلی مدیریتی
  • صندلی کارمندی
  • صندلی کنفرانسی
  • صندلی آزمایشگاهی یا صندلی آرایشگاهی

هرکدام از این صندلی‌ها کارایی‌های خود را دارند و در محل‌های مخصوصی استفاده می‌شوند. قبلا به صورت کامل به این مدل‌ها پرداخته ایم و شما می‌توانید با مراجعه به دسته بندی‌هایی که در سایت مبلمان اداری پاوید قرار گرفته، توضیحات کاملی در این خصوص مطالعه کنید. در قسمت بعدی به بررسی اصول طراحی مبلمان اداری می‌پردازیم.

صندلی مدیریتی کد M 3035 طوسی

مشاهده مشخصات و قیمت صندلی مدیریتی کد M-3035

اصول و استاندارد طراحی مبلمان اداری

در طراحی مبلمان اداری مسائل مختلفی وجود دارد که با عنوان استاندارد از آنها یاد می‌شود و تولید کننده‌های مختلف بر اساس آنها اقدام به تولید این محصولات می‌کنند. این اصول باعث شده است که هر تولید کننده‎‌ای که می‌خواهد محصولی به بازار عرضه کند، بر اساس این استاندارد‌ها اقدام کند تا با این کار مشتریان دچار سردرگمی‌ نشوند.

این استاندارد‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • استاندارد ابعادی
  • نوع مواد اولیه
  • طراحی بر اساس سبک

استاندارد ابعادی در طراحی مبلمان اداری

یکی از مهمترین مشخصه‌هایی که در ساخت و طراحی مبلمان اداری به آن توجه زیادی می‌شود، ابعاد محصولات است. این ابعاد باید براساس استاندارد خاصی پیاده سازی شوند تا هنگام استفاده توسط خریدار مشکل خاصی در این مورد نداشته باشند. مثلا میز‌های اداری که در قسمت‌های مختلف هر شرکت استفاده می‌شوند، باید دارای ارتفاعی بین 78 سانتی‌متر تا 80 سانتی متر است باشد.

همچنین ابعاد نشیمنگاه نیز باید دارای اندازه‌ای مناسب باشد که این اندازه برای هر مدل صندلی متفاوت است و قسمت کفی و پشتی باید دارای زاویه‌ای حدود 80 درجه باشد تا راحتی کاملی داشته باشد و هنگام نشستن و فعالیت از خستگی زودرس شما جلوگیری کند.

متریال و مواد اولیه در طراحی مبلمان اداری

از دیگر پارامتر‌هایی که باید به آن دقت کرد، موادی است که در ساخت و طراحی مبلمان اداری به کار می‌رود. این موضوع به صورت مستقیم روی قیمت محصولات تأثیر دارد و از طرف دیگر تا حد زیادی به سبک مبلمان نیز بستگی دارد. برای مثال در ساخت مبلمان اداری کلاسیک عمدتا از چوب‌های مختلف استفاده می‌شود چراکه ظاهر محصول را بسیار شیک و جذاب می‌کند و از طرفی حس کلاسیک بودن را به خوبی منتقل می‌کند.

جدا از این موضوع در قسمت کفی و پشتی که مستقیم با بدن در ارتباط هستند، بهتر است دقت کنید که در این قسمت‌ها از چرم ضد تعریق استفاده شده باشد. برای مثال در مبلمان اداری پاوید، تمامی‌ محصولات تولیدی دارای بدنه‌ای با رویه چرم پارس PU استفاده شده و دلیل آن، ضد تعریق بودن این متریال است. همانطور که می‌دانید در شرکت‌ها و اداری، افراد زیادی وجود دارند که روزانه زمان زیادی از تایم خود را روی صندلی می‌نشینند و این کار ممکن است باعث تعریق بدن آنها شود و با استفاده از این متریال این مشکل تا حد زیادی رفع شده است.

صندلی کارمندی کد K-820

قیمت و خرید صندلی اداری کد K-820

ظاهر و طراحی مبلمان اداری باید چگونه باشد؟

جدا از موضوع استاندارد‌هایی که در طراحی مبلمان اداری در نظر گرفته می‌شود، ظاهر آنها نیز اصلی ترین چیزی است که خریداران بر اساس آنها تصمیم می‌گیرند. طراحی این محصولات بیشتر بستگی به ذوق و خلاقیت تولید کننده‌ها دارد اما نکته ای که در این مورد وجود دارد این است که این خلاقیت‌ها نباید با زیرپا گذاشتن اصول طراحی انجام بگیرد. زیرا می‌تواند باعث عدم استفاده مشتریان و یا سخت بودن استفاده از آنها در محیط‌های اداری شوند.

ظاهر مبلمان اداری باید به گونه‌ای باشد که بتواند حالت رسمی‌ شرکت را حفظ کند و از طرفی بتواند رخ زیبایی به محل کار شما ببخشد. این مورد با رنگ بند و استفاده از سبک‌های مختلف همراه شده و شما انتخاب‌های بسیار پیش رو خواهی داشت که در ابتدا باید ببینید که چه نوع چیدمانی مناسب برای کار و سلیقه شما طراحی شده است. در مورد رنگ و طراحی مبلمان اداری استاندارد خاصی وجود ندارد و اما در ساخت آنها باید این اصول به صورت کامل رعایت شود.

چرا اصول و استاندارد طراحی مبلمان اداری مهم است؟

در طراحی مبلمان اداری، مانند هر صنعت دیگری، چهارچوبی برای تولید تنظیم شده که به واسطه آن مشتریان می‌توانند راحت تر از محصولات استفاده کنند. رعایت کردن این چهارچوب‌ها هم برای تولید کننده و هم برای مشتریان بسیار حائز اهمیت بوده چراکه استفاده کننده‌ها بیشتر مایل به استفاده از محصولاتی هستند که با استاندارد‌ها سازگار باشند تا بتوانند بر اساس معیار‌هایی مشخص به استفاده از آنها بپردازند.

دقت به استاندارد‌ها می‌تواند به وجود آوردن خاصیت ارگونومیک را شامل شود که این خاصیت از دیگر معیارها برای انتخاب مشتریان به شمار می‌رود.

ارگونومیک در مبلمان اداری چیست ؟

خاصیت ارگونومیک بودن در ساخت این محصولات، مربوط به طراحی مبلمان اداری می‌شود. اما ارگونومیک به چه معناست؟. به زبان ساده باید گفت ارگونومیک علم طراحی درست و سازگاری محصولات با محیط و کاربران می‌باشد و به کمک این علم می‌توان محصولات را طوری طراحی کرد که استفاده از آنها به راحت ترین شکل ممکن صورت گیرد و از طرفی سلامتی انسان به خطر نیومد. اما همچنین باید توجه کرد که محصولی که برای یک نفر مناسب است ممکن است برای شخص دیگری مناسب نباشد.

به خاطر همین است که در بیشتر صندلی‌های اداری قابلیت تنظیم در نظر گرفته می‌شود تا هر کسی بتواند به راحتی از این محصولات استفاده کند. این خاصیت می‌تواند از بروز صدمات و آسیب‌های جسمانی به بدن جلوگیری کند و از طرفی با به کار گیری درست این علم در ساخت و طراحی مبلمان اداری محل کار را بسیار جذاب و زیبا تزئین کرد. به همین دلیل توجه به این مورد در استاندارد‌های تولید محصولات این چنینی بسیار مهم می‌باشد. از دیگر ویژگی‌های این خاصیت می‌توان به کمک به ارتقا و تقویت توانایی‌های جسمی، بالابردن راندمان کاری و جلوگیری از بروز مشکلات جسمانی اشاره کرد.

صندلی کنفرانسی کد C 900 راست

 

خرید و قیمت صندلی کنفرانسی

کاربرد ارگونومی‌ در طراحی مبلمان اداری و صندلی اداری

از آنجایی که صندلی اداری یکی از مهمترین وسیله‌هایی است که کارمندان و مدیران یک شرکت روزانه استفاده زیادی از آنها دارند، بررسی ویژگی‌های ارگونومی‌ جزو ضروریات به شمار می‌رود. زیرا به کمک این ویژگی می‌توان بهترین و اصولی ترین صندلی ممکن را برای برطرف کردن نیاز‌های خود تهیه کنید. بسیاری از آسیب‌هایی که ممکن است به بدن ما وارد شود در نوع نشستن ما در طول روز خلاصه می‌شود و صندلی اداری ارگونومیک می‌تواند به راحتی جلوی این اتفاقات را بگیرد.

آسیب‌هایی مثل کمر درد، گردن درد، گرفتگی عضلات، افتادگی شانه‌ها و بازوها همگی آسیب‌هایی هستند که در اثر استفاده از صندلی اداری نامناسب به وجود می‌آیند. بسته به اینکه یک صندلی اداری در کدام قسمت شرکت استفاده می‌شود، طراحی و ساخت آن نیز دستخوش تغییرات مختلفی می‌شود. برای مثال صندلی‌ای که برای استفاده مدیران ساخته می‌شود با صندلی کنفرانسی که در اتاق جلسات استفاده می‌شود تفاوت‌های بسیاری حداقل از نظر دارد.

ویژگی‎‌های کلی صندلی‌های اداری

به صورت کلی صندلی‌های اداری دارای ویژگی‌های مشخصی هستند. از طراحی و شکل ظاهری صندلی گرفته تا نوع متریال به کار رفته در ساخت آنها، همگی می‌توانند جزوی از مهمترین ویژگی‌هایی باشد که خریداران به آن توجه زیادی دارند. در طراحی مبلمان اداری، یکی از مواردی که بسیار حائز اهمیت می‌باشد، ساخت و پرداخت پشتی و نشیمنگاه است که هرکدام از این قسمت‌ها معیار‌های مربوط به خود را دارند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

پشتی مناسب در صندلی اداری

هنگام نشستن روی صندلی، فشار زیادی روی ستون فقرات شما وارد خواهد شد. با طراحی درست و اصولی پشتی صندلی این فشار به حداقل رسیده و از بروز مشکلات بسیاری جلوگیری خواهد شد. در طراحی مبلمان اداری باید دقت کرد که صندلی‌های اداری هیچگاه نبایست پشتی با زاویه 90 درجه داشته باشندبهترین زاویه برای صندلی 105 تا 115 درجه می‌باشد. به این معنی که هنگامی‌ که به صندلی تکیه می‌دهید، باید کمی‌ شیب به عقب داشته باشید. نکته دیگری که وجود دارد این است که باید دقت کنید، قوس پشتی صندلی به گونه ای باید که هنگام تکیه دادن بتواند حدود 10 تا 15 سانتی متر از کفی صندلی فاصله بگیرد.

کفی مناسب در صندلی اداری

کفی صندلی از دیگر بخش‌های مهمی‌ است که باید بسیار نرم و راحت باشد و بتواند از خستگی شما جلوگیری کند. در ساخت نشیمنگاه هنگام طراحی مبلمان اداری، معمولا از فوم یا اسفنج استفاده می‌شود که این متریال نیز درجه‌های کیفی مختلفی دارند. به هر صورت هنگام نشستن روی صندلی این کفی باید حدود 5 سانتی متر فرورفتگی داشته باشد تا فشارهایی که بر لگن و کمر وارد می‌شوند تا حد زیادی خنثی شوند.

کفی صندلی نیز باید کمی‌ به بالا متمایل باشد تا از سر خوردن شما جلوگیری کند. شرکت‌های تولید کننده برتر مثل مبلمان اداری پاوید، علاوه بر این کار، لبه‌ی کفی را کمی‌ برآمده طراحی می‌کنند و این لبه نیز از جنس فوم یا اسفنج در نظر گرفته می‌شود تا پاهای شما دچار احساس ناراحتی نکنند. همچنین اندازه این کفی در صندلی اداری نباید به گونه ای باشد که قسمتی از بدن بیرون بزند.

مبلمان اداری Mj107 راست

مشاهده مشخصات مبلمان اداری کد MJ-107

ارتفاع مناسب در صندلی اداری

بهترین حالتی که می‌تواند برای صندلی اداری وجود داشته باشد، برای هرکس متفاوت می‌باشد. به همین دلیل در طراحی مبلمان اداری سعی می‌شود تا حد ممکن قسمت‌های مختلف آن قابل تنظیم باشد. امروزه در بیشتر صندلی‌های اداری قابلیت تنظیم ارتفاع وجود دارد و تا 10 سانتی متر قابل تغییر می‌باشد. این مورد بیشتر بستگی به اندام افراد دارد. اما بهترین حالت برای نشستن به گونه‌ای است که کف پاها به صورت کامل روی زمین قرار بگیرد.

اگر پاها از صندلی آویزان بمانند حالت بی تعادلی به شما دست خواهد داد و ممکن است دچار گرفتگی عضلات و خواب رفتن پا شود. دقت داشته باشید که اگر صندلی دارای ارتفاع زیادی بود، باید محل مناسبی روی بدنه صندلی قرار داشته باشد تا بتواند به عنوان تکیه گاهی برای پا استفاده شود.

دسته بازوی صندلی اداری مناسب

دسته‌های صندلی به تنهایی می‌توانند باعث بروز مشکلاتی مثل افتادگی شانه شوند. ارتفاع دسته‌های صندلی نیز مانند پشتی و ارتفاع باید قابل تغییر باشد. در صورت ثابت بودن دسته‌ها باید دقت کنید که ارتفاع آنها نباید به گونه‌ای باشد که برای گذاشت دست‌های خود روی آنها مجبور شوید دستهایتان را بیش از اندازه بالا یا پایین ببرید زیرا در این صورت فشار زیادی به شانه‌ها و ساعد شما وارد خواهد شد.

جنس رویه مناسب

رویه صندلی نیز از قسمت‌هایی که در طراحی مبلمان اداری به آن دقت زیادی می‌شود. این رویه باید تا حد امکان خاصیت ضد تعریق داشته باشد. صندلی اداری معمولا برای استفاده‌های طولانی مدت به کار گرفته می‌شوند و در صورتی که رویه مناسبی نداشته باشد می‌تواند باعث تعریق بدن شده و حس کسل بودن را به وجود آورند. رویه قابل تنفس در صندلی باعث می‌شود تا خاصیت جذب رطوبت به وجود آمده و این رویه نباید به گونه‌ای باشد که دمای بدن شما را به هم بزند.

سخن پایانی

شناختن استانداردها در طراحی مبلمان اداری، به مشتریان کمک می‌کند تا بهترین محصولات را خریداری کنند. در این خصوص این استاندارد‌ها باید تبدیل به کف خواسته‌های مشتریان شود و از فروشندگان و تولید کننده‌ها محصولی فراتر از این استاندارد‌ها را مطالبه کنند. کیفیت ساخت این محصول مشخص کننده تولیدکننده خوب و بد است و افرادی که به دنبال مبلمان اداری با کیفیت می‌گردند، حتما به دنبال این استاندارد‌ها خواهند آمد.

مبلمان اداری پاوید سالهاست که در بین تولید کننده‌های در این حوزه کاری، فعالیت تخصصی داشته و تاکنون توانسته به خوبی مشتریان خود را راضی نگه دارد. داشتن کیفیت بالا، طراحی‌های جذاب و منحصر به فرد و از همه مهمتر داشتن گارانتی 2 ساله باعث استقبال فراوانی از محصولات پاوید شده است. برای تهیه بهترین محصولات در این خصوص پیشنهاد ما شرکت پاوید است که با تمام راه‌های ممکن می‌توانید خرید خود را از پاوید انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *